A szubjektív weboldal elemzés lépései amatőröknek

Végre elért oda a karrierem, hogy saját weboldalra van szükségem. Illetve szeretném olyan szintre emelni, ami a rég vágyott céljaim közé tartozik, és tisztában vagyok vele, hogy ehhez elengedhetetlen, hogy legyen egy jól használható és imponáló honlapom. Egyelőre azonban nem szeretnék költeni a design- és logótervezésre, ezért olyasmiben gondolkodok, hogy saját magam alkotok meg egy egyszerűbb, de igényes, ideiglenes verziót. Ahhoz viszont, hogy valóban célszerű legyen a honlap, szerencsés, ha tudjuk, mik egy jó weblap tulajdonságai. Az oldalra látogató felhasználók szemszögéből érdemes megvizsgálni a dolgot. Ismeretes ugyanis tíz kérdés az ő nézőpontjukból a weblapra vonatkozóan, amikre ha nem tudunk azonnal válaszolni, kérdéses, hogy jól dolgoztunk-e. Arra gondoltam, megosztom veletek a gondolataimat erről, hátha hasznos lesz valakinek. És méghozzá úgy teszem ezt, hogy egy konkrét oldalt mutatok be vele.

A motorjogositvany.com/kategoria/a-korlatlan oldalt választottam, mert egyébként is személyes vonatkozásom van a motorokhoz: édesapám is nagy motoros fazon, gyerekként is sokat ültem mögötte a rövidebb, forgalommentes utakon. Tehát a kérdések…

1. Ki vagy?

A válasznak egyből ki kell derülnie a nyitóoldal felső részéből, hiszen nyilván az első kérdés, ami felmerül abban, aki az oldalra látogat, hogy ki vagy te, mit csinálsz, mit akarsz eladni, és ez miért jó? Ha megnyitjátok a fentebb említett oldalt, ott láthatjátok, hogy ez miként érvényesül ebben az esetben: önmagát profi segítségként adja el a cég, illetve jelzi, hogy ezt kifejezetten náluk találhatod meg. A logó és az első kép is nagyon direkt módon lett kitalálva: egy motort láthatunk egy kerékabroncs mintázatára emlékeztető háttérben.

2. Mit csinálsz?

Ennek fontos része a vizuális tartalom, és épp ezért kicsit beszéltem is már róla az előző pontnál. Fontos, hogy a vizuális elemek figyelemfelkeltők legyenek még úgy is, ha szöveg esetleg nem is tartozik hozzájuk közvetlenül. Ha lejjebb görgetitek a motoros oldalt, akkor láthatjátok, hogy a rajta elhelyezett képek változatos típusú motorokat mutatnak különböző környezetben. Hangulatosak, de amelyik szövegrész egy konkrét kategóriáról szól, ahhoz olyan képet is illesztettek be. A vizuális, de valósághű elemekkel is jól el lehet adni dolgokat!

3. Miben különbözöl másoktól? Mitől vagy jobb?

Azért sokszor valószínű, hogy olyan dolgot szeretnénk eladni, amit már más is kitalált… Szóval érdemes kitűnni a tömegből. Nézzük csak az említett oldalt, amit még egyszer bemásolok nektek, hogy ne kelljen mindig feljebb görgetni: motorjogositvany.com/kategoria/a-korlatlan. Amiben más lehet ez az oldal, mint a többi hasonló talán az, hogy összefoglaló jelleggel információkat gyűjt össze ahhoz, hogy már az oldal olvasásától úgy érezd, hogy mennyi mindent kaptál ettől a cégtől. Jó taktika amellett, hogy már az fejlécben is közöl egy egyértelműen megkülönböztető jellegű mondatot arról, hogy ők olyat adnak, amit más nem tud.

4. Hol talállak meg?

Elég gyakorlatias és logikus kérdés, hiszen ha sikerült az első 3 kérdés mentén meggyőzni a felhasználót, akkor jöhet a kérdés arról, hogy merre találja meg a helyszínt és a szolgáltatást. Épp ezért érdemes nagyon egyszerűen megtalálható és látványos helyen rögzíteni ezt az oldalon: jelen esetben a motoros cég ezt ügyesen megoldotta azzal, hogy a kuponok mellett a lap alján egy feltűnő kék sávban tüntette fel.

5. Ki a célközönség?

Mivel a honlap a legjobb esetben a célközönségre fókuszál, fontos, hogy az oldalra tévedő felhasználó egyből rájöjjön, hogy neki szól-e a szolgáltatás vagy sem. A fenti honlap nagyon jól csinálja, hogy az első hosszabb szövegrész magáról a jogosítvány megszerzésének menetéről és feltételeiről szól. Így azt egyből végig is tudja futni az, aki érdeklődik a dolog iránt, és azonnal el is tudja dönteni, vagy ki is derül magától, hogy ez neki való-e vagy sem.

6. Mit kell tennem azért, hogy megkapjam, amit akarok?

Számunkra és a felhasználó számára is nagyban megkönnyíti a dolgokat, ha egyértelmű jelzéseket és utasításokat közlünk a honlapon a teendőkkel kapcsolatban. Ez az oldal külön, feltűnő színnel jelzi azokat a gombokat, amikkel tovább lehet lépni a kuponokhoz, vagy el lehet érni a céget magát. Az is jó megoldás, hogy nem egyszavas utasításokat adnak a lépésekkel kapcsolatban, hanem szókapcsolatokat, rövid mondatokat. Így bárki számára könnyen és gyorsan megérthető, mi a következő lépés.

7. Hogyan működik a szolgáltatás maga?

Ugyanúgy itt is fontos, hogy a könnyebb kezelhetőség és átláthatóság érdekében minél egyértelműbb legyen, hogy hogyan zajlik a munkafolyamat a cégnél. Ezt akár ábrákkal, konkrét gombokkal vagy szöveggel is jelezheted. A motoros oldalon logikusan csoportosítva lehet rákattintani az almenüpontokra. Bár ábrák nem mutatják a konkrét folyamatot, ugyanakkor világosan le van írva, hogy milyen feltételeknek kell teljesülnie a jogosítvány megszerzéséhez, és milyen dolgok birtokában juthatsz kedvezményekhez.

8. Mennyibe kerül?

Mindig fontos szempont a szolgáltatás ára a különböző konstrukciók figyelembevételével. Erre mindenki és minél hamarabb kíváncsi, így célszerű a főbb menüpontok között szerepel egy külön címke az árakról. Jelenleg elemzett oldalunk ez pontosan így látható, sőt ők rögtön az első opciónak rögzítették az oldalon.

9. Megbízhatok benned?

Egy megbízható cégnél fontos a hitelesség. Mindkettőt érdemes demonstrálni a weboldalon valamilyen módon. Erre jó példa egyébként a felhasználói visszajelzések vagy értékelések feltüntetése. Egy másik megoldás, ha az addig készült munkáidról mutatsz valamit, referenciát kérsz vagy épp az aktuális partnerek logóját tünteted fel az oldalon. A motorjogositvany.com/kategoria/a-korlatlan honlapon ez blog formájában van megoldva, amire külön menüponttal juthatsz el. Itt különböző cikkek és tanácsok vannak, de még egy KRESZ tesztre vonatkozó segédcikk is megtalálható. Motoros iskola lévén nem nagyon tudnak partnereket feltüntetni, azonban a különböző túraútvonalak és jó tanácsoknak szént cikkekkel épp azt érik el, hogy úgy érezze magát a felhasználó, hogy törődnek vele ennél a cégnél.

10. Hogyan vagy jelen a közösségi médiában, mit találhatok rólad?

Manapság egyre elterjedtebb, hogy a cégek és vállalkozások is elérhetők a közösségi médiában akár külön, erre a célra létrehozott profillal. Ide feltölthetik a hirdetéseket, és még több embert érhetnek el az ajánlataikkal. Marketing szempontból csodás lehetőség. Egy egyszerű blog bejegyzést is többen elolvasnak, ha megosztod azt a közösségi felületeken. Ez motoros honlapon ez nincs feltüntetve, tehát kérdés, hogy fent vannak-e egyáltalán. Ilyenkor persze rákereshet külön felületen direkt módon a felhasználó, de ezt jellemzően csak akkor teszi meg, ha az előző pontok alapján sikerült őt eléggé meggyőzni arról, hogy a szolgáltatás kell neki.

Időközben arra jutottam, hogy talán még hasznosabb, ha saját magatok elemeztek egy-egy oldalt a szempontok alapján. Esetleg jó lesz gyakorlásnak a tényleges cél megvalósítása előtt. Tehát az említett tíz felhasználói kérdést használjátok alapul, és akkor megalkothatjátok az ötletetek számára a legideálisabb online felületet!